zaterdag 30 oktober 2010

Hertenbronst 2010

Elk jaar zo rond half september maak ik mij weer op voor de edelhertenbronst. Het is de paartijd van de herten en de mannelijke exemplaren proberen met hun geburl indruk te maken op de concurrenten. De rest van het jaar leven de mannelijke dieren afgezonderd van de vrouwelijke dieren maar begin september zoeken de mannelijke dieren (herten) de roedels op met de vrouwelijke exemplaren (hindes) en hun kalveren. Tijdens deze periode zijn de herten ook op hun mooist. Ze hebben volle bronstmanen en de nek lijkt wel een keer dikker dan in de zomer. Ook het gewei is na een zomer groeien op zijn mooist. Al met al de mogelijkheid om ze eens goed op de foto te zetten wat ik ook elk jaar weer probeer.

Maar dit jaar liep het wat anders. Ook nu had ik weer een paar dagen vrij genomen om ’s ochtends en ’s avonds een plek in te nemen in het bos en dan te hopen op wat actie van de herten. Maar of het door het warme weer kwam in het begin van de bronst periode of het late voorjaar, de bronst kwam wat moeizaam op gang. Het beste weer is droog weer met het liefst wat vorst in de nachten maar dat zat er de laatste week van september niet in en dit is eigenlijk de week waarin de hoogbronst zich afspeelt. Dit jaar niet. Er was wel bronst maar dat speelde vooral af in het donker. ’s Ochtends tot een uur of 7 was er volop geburl te horen maar om half 8 was het gewoon stil. Erg vreemd. Dus dit jaar weinig tot geen foto’s kunnen maken van de bronst, helaas.

Op zich niet zo erg want ik had voor half oktober een 5 daagse fotoreis op het programma staan om, jawel, de hertenbronst te fotograferen maar dan in Engeland. Daar speelt de bronst zich een maand later af als bij ons en ik had al mijn pijlen op die dagen gericht. Maar na de derde dag kwam ik erachter dat het ook daar net zo beroerd was als in Nederland. Ook hier kwam de bronst veel later op gang en zodra de zon op was was er geen hert meer te zien. We spraken daar wat Engelsen (die heb je daar vrij veel) en ook die hadden dit nog niet eerder mee gemaakt. Enig geluk is dat in Engeland de edelhertenbronst samen valt met de damhertenbronst. Die waren ook wat tam maar die probeerden het tenminste. Gelukkig daar nog wel wat foto’s van kunnen maken maar al met al was de hertenbronst 2010 voor mij geen goed jaar. Volgend jaar beter!!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten